Professional Package

A home staging alapjai

A home staging alapjai
A home staging szó szerint fordítva az ingatlan ”színpadra állítását” jelenti, ami az ingatlan felkészítését jelenti eladásra vagy kiadásra, úgy, hogy az a lehető legmagasabb áron a lehető legrövidebb idő alatt megtörténjen, gyakran igen komoly összegű plusz pénzt nyerve tulajdonosának.

Ez nem új fogalom az ingatlanközvetítői, -értékesítői szakmában: az 1970-es években indult el az Egyesült Államokból, amikor egy ingatlanértékesítő, Barb Schwartz rájött, hogy a szépen, rendezetten bemutatott lakások (staged home) az értékesítési piacon lényeges előnnyel indulnak lelakott társaikhoz képest. Felismerte, hogy ezek a lakások sokkal gyorsabban és magasabb áron kelnek el, mint az üres, vagy lakott, de felkészítetlen versenytársaik. Az ottani piacon azóta is töretlen népszerűségnek örvend, sőt, televíziós műsorok készülnek a témában.

A home staging hazánkban még kevésbé elterjedt, Magyarországra mintegy 10 éve került be, Dr. Somogyi Patrícia jóvoltából, aki a módszer oktatásával is foglalkozik. Egyre inkább a fővároson kívül is kezd teret nyerni, hiszen egy kiváló eladást segítő eszköz, és értéknövelő hatását egyre többen felismerik.

Legnagyobb előnye, hogy bárki számára elérhető, nem csak nagy értékű, vagy luxus ingatlanok esetében működik, a ráfordítást pedig többszörösen visszahozza.

Hogyan működik?

A home staging lényege az ingatlan felkészítése az eladásra. Ez persze nem annyit jelent, hogy rendet teszünk vagy kifestünk.
Az egész folyamat a mindent átfogó tervezéssel indul. Mindenekelőtt fel kell mérni, hogy a lakás melyik része szorul alaposabb felújításra, át kell gondolni a felújításra szánt összeget, és azt, hogy valószínűleg kik fognak beköltözni, tehát ki a célcsoportunk, ki fogja megvenni az ingatlant. Természetesen nem kell mindent tökéletesen felújítani, de kényelmes, újszerű hatást kell nyújtani, amit első pillantásra otthonának fog érezni a vevő. Egyértelmű, hogy mások a preferenciái egy kétgyermekes családnak, mint egy épp össze- vagy szétköltöző párnak.

Fontos azonban tisztázni: a home staging nem egyenlő a lakberendezéssel!

Nagyon sokan összekeverik vagy egybe mossák ezt a két teljesen különböző fogalmat.
Egy lakberendező célja az, hogy otthont teremtsen egy egyén vagy család részére. Ennek érdekében akár hónapokig munkálkodik azon, hogy megteremtse a lakók elképzeléseinek megfelelő, életformájukhoz leginkább illő, ízlésük szerinti mutatós, funkcionális, kényelmes enteriőrt.
Bár a lakberendezés alapjai a home staging részét képezik, annak célja és célközönsége teljesen más. A home staging sokkal inkább kapcsolódik az ingatlanértékesítő szakmához, és arra törekszik, hogy a lehető legtöbb potenciális vásárló igényeit kielégítse azzal, hogy az ingatlan adottságait, a benne rejlő lehetőségeket és funkciókat emeli ki.
Tehát a home stager nem a még jelenleg ott lakóhoz igazítja a lakást, hanem egy mutatós és praktikus otthont valósít meg a jövendőbeli vásárlónak, úgy, hogy összegyűjti a munkájához szükséges információkat, megtervezi a felkészítés folyamatát, annak költségvetését, javaslatot tesz a kivitelezésre, gazdaságossági szempontok figyelembevételével, költséghatékonyan előkészíti az ingatlant az eladásra.
Vagyis nem a tulajdonos élete van fókuszban, hanem a potenciális vevő igényei, számára hoz létre egy személytelenített, semleges, ugyanakkor hangulatos, szép, letisztult otthont.

Összefoglalva: a home stager olyan szakember, aki az ingatlan adottságait és a tulajdonos rendelkezésére álló erőforrásokat figyelembe véve meghatározza mit kell tenni annak érdekében, hogy a lakás a lehető legjobb esélyekkel induljon az ingatlanpiacon, és a legmagasabb eladási árat kapja érte az eladó.

A felkészítési folyamat alaplépései:
  • Az eladó fél igényeinek felmérése, konzultáció – személyesen vagy online
  • Személyes ingatlan bejárás
  • Költségvetés készítése
  • Segítség a bevásárlássorán
  • Teendők átbeszélése
  • Az elvégzett feladatok ellenőrzése
A home staging alapelvei:
  • Az aktuális ingatlanpiaci kínálat és kereslet elemzése során határozza meg, hogy melyek azok a szükséges változtatások, amelyek a leendő célcsoport igényeit kiszolgálva értékesebbé teszik a lakást.
  • Célcsoport meghatározása, melynek igényeit figyelembe veszi a felkészítés során, és annak megfelelően emeli ki a lakás előnyös adottságait.
  • A helyiségeket eredeti funkciójuknak megfelelően mutatja be, még abban az esetben is, ha azt jelenleg nem úgy használják.
  • A felkészített ingatlan legyen tökéletesen befejezett állapotban, hogy a vevő ne szembesüljön a későbbiekben a további problémákkal és feladatokkal.
  • Az esetleges hibák valóban kerüljenek kijavításra. Nem elrejteni akarja a vevők elől, hanem valódi megoldással élni és valódi értéket adni.
  • A cél a vevő számára életérzést adni, otthonosságot, kényelmet, biztonságot érezzen a lakásba lépve.
  • Kerüli a személyességet, a jelenlegi lakó magánéletét kizárja, minden olyan tárgyat, dolgot megszüntet, ami kényelmetlen érzést okoz a vevőnek.
  • Csak arra költ a felkészítés során, ami megtérül.
  • Cél, hogy a legmagasabb áron és legrövidebb idő alatt értékesítse az ingatlant, minél inkább az eladó befektetésének megtérülését figyelembe véve.
  • A vevőt is segíti a döntésében azzal, hogy minél több információval látja el, ami alapján a lehető legjobb döntést tudja hozni.
Miért érdemes az ingatlant felkészíteni az eladásra?

Természetes, hogy az otthona mindenkinek úgy szép, úgy tökéletes, ahogyan ő lakja. Azonban a vevő nem az ott lakók életét akarja látni, nem a tulajdonos ízlését és stílusát keresi egy ingatlanban, hanem a saját leendő életét igyekszik ott elképzelni. Az első benyomás meghatározó, ha nincs meg az „Igen, ez az!” érzés, a szerelem első látásra, akkor nehezebb tető alá hozni az üzletet. Minél újabbnak, tisztábbnak, otthonosabbnak néz ki az ingatlan, a vevő szemében annál többet ér. Ha egy kész, hibátlan állapotú, ízléses és kényelmes lakást lát, akkor nagyobb kedvvel vág bele az üzletbe, többet is hajlandó fizetni érte.

Az ingatlan felkészítésének számos előnye van:
  • Gyorsabban eladható a lakás, nem kell hónapokig hirdetni és várni. Azok a vevők fognak megjelenni, akik a hirdetés alapján kifejezetten ezt a lakást akarják megvenni.
  • Tökéletes állapot, nincs mibe belekötni – tehát nincs alkudozás, kifogás, csak gyors döntések.
  • Magasabb áron fog elkelni.
  • A korábban eladhatatlannak gondolt ingatlan is eladhatóvá válik, nem az ár csökkentése lesz a jónak vélt megoldás.
  • A vevő értéket kap, a hiányosságok, hibák miatt nem kell kényelmetlenül éreznie magát az eladónak, az adásvétel mindkét fél számára pozitív élmény lesz.
Kijelenthetjük tehát, hogy a home staging olyan befektetés, ahol garantált a hozam.

Azonban, mint minden befektetés, időt, energiát és pénzt kíván. Sokan megijednek a költségektől, a teendőktől, vagy úgy gondolják, sem idejük, sem energiájuk nincs ezzel foglalkozni. Nekik is érdemes átgondolni, milyen eredményeket hozhat számukra a home staging!
A statisztikák szerint a felkészített házakat, lakásokat akár 10-30%-kal többért adják el. Megéri?
Az eladási árakat figyelembe véve mindenképpen!

Következő cikkünkben Home staging szolgáltatásunk részleteit tudhatja meg!